Etiketter


Denna text är snott från http://www.fragadietisten.se/fetmakirurgi/viktuppgang-efter-gastric-bypass

 

Hej! För ett par år sedan blev jag opererad för min övervikt med gastric bypass. Jag har gått ner mycket sedan dess, men nu de senaste två åren har jag börjat gå upp i vikt. 10 kg har jag ökat på ett år! Varför går jag upp i vikt efter en sån här operation?

1. Matstrupe 2. Magsäck 3. Magsäcksficka 4. Jejunum

Magsäck och tunntarm efter Gastric BypassGastric bypass innebär att man opererar bort magsäcken, så att maten kommer direkt ner i tunntarmen. Illustrationen till höger beskriver hur en sådan magsäck kan se ut.

Efter ett tag kan tunntarmen anpassa sig och man har inte längre samma problematik med maten – steatorrén (diarré av fett) kan avta, man tolererar mer fett och allmänt större portioner.

Den största viktnedgången av Gastric Bypass nås i regel inom ett år. Förväntad viktnedgång är 75% av övervikten, utgående från en vikt vid BMI 25. En studie på patienter från Sahlgrenska sjukhuset, Swedish Obese Subjects, beskriver detta mycket väl. Efter den initiala viktnedgången sker ofta en viktökning, med en topp 8 år efter operation. Viktuppgången når dock inte den ursprungliga vikten, även efter 10 år låg den genomsnittliga totala viktnedgången på drygt 25%.

viktkurva efter gastric bypass

Att gå upp i vikt igen ett par år efter Gastric bypass operation är alltså normalt och förväntat. Beroende på bland annat ätbeteende & livsstil kan du gå upp i olika mycket. Det gäller att även efter operation motionera & äta en sund kost, har du ännu inte fått träffa en dietist så be om en remiss från din läkare.

Figuren visar genomsnittlig viktförändring efter bariatrisk kirurgi, 10

